به وب سایت شرکت رایزن حساب خوش آمدید.با رایزن حساب پایدار و سود آور باشید
02122899887 | 09394090383
0

مراحل پروژه های عارضه یابی

مرحله اول- تحليل وضعيت توانمندي بنگاه

 

پس از ثبت و ارسال فرم وضعيت بنگاه ، فرم تحليل وضعيت توانمندي بنگاه تکمیل میگردد.

فرم توانمندي بنگاه بر اساس 7 گروه پژوهش و فناوري، توسعه محصول، خريد مواد اوليه، توليد و فرآوري، لجستيك، فروش وپشتيباني مشتريان ، توانمندي متقاضي در هر بخش با نمره بين 0 تا 10 در زيربخشها ارزيابي مي شود.

چنانچه ميانگين امتياز هر گروه كمتر از 7 حاصل شود در آن گروه داراي ضعف و چنانچه بالاي 7 حاصل شود به عنوان نقطه قوت بنگاه محسوب خواهد شد. تحليل اين بخش براي تحليل نقاط قوت و ضعف بنگاه مورد استفاده قرار مي گيرد.

مرحله دوم : فرم تحليل فرصت/تهديد محيط بيروني، صنعتيPESTEL

 

اين تحليل بر اساس تحليل PESTI فرصت/تهديد بنگاه را از دو منظر محيط كلان و محيط صنعتي مورد ارزيابي قرار مي دهد. چنانچه بيش از يك فرصت يا تهديد در هر بخش وجود دارد از هم جدا میشوند.

در تحليل محيط ،در بخش ظرفيت بنگاه اقتصادی تخمين اينكه آيا مي تواند در دراز مدت و ميان مدت، در سطح فعلي رشد نموده يا حفظ شود، در بخش شدت رقابت پذيري شناسايي اين مسئله كه آيا رقبا در همان محیط، رقابت جدي دارند وآيا از استراتژي هاي رقابتي براي واكنش به رقابت استفاده مي كنند و در بخش چرخه نیز تحليل چرخه ي حيات كه شركت تشخيصي در آن واقع شده است، از منظر فرصت و تهديد از ديدگاه مشاور مورد بررسي قرار مي گيرد.

مرحله سوم : تحليل SWOT

 

 

اين تحليل برمبناي تحليل نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهديد درج شده در فرم قبلي تكميل مي گردد و به ازاي هر دسته نقاط قوت و ضعف درج شده در فرم تحليل توانمندي هاي بنگاه و فرصت ها و تهديدهاي بيان شده در فرم تحليل فرصت /تهديد محيط بيروني،صنعتي موارد تشريحي و تكميلي را درج میشود.

مرحله چهارم :تعيين استراتژي و پروژه بهبود

 

 

در اين گام بر مبناي بازديد عيني خود و بر اساس نقاط ضعف كشف شده در گامهاي قبل حداقل يك و حداكثر سه اقدام استراتژيك براي تغيير و تحول در بنگاه را ارائه ميشود.

براي هر استراتژي حداقل يك و حداكثر سه پروژه بهبود قابل تعريف است. به عنوان مثال يك استراتژي مي تواند توسعه بازار محصول و عنوان يك پروژه بهبود در راستاي اين استراتژي تحقيقات بازار صادراتی باشد.

به ازاي هر پروژه بهبود تعريف شده دستاورد مورد انتظار از انجام پروژه قابل تعريف است.

پس از تعريف استراتژيها و پروژه هاي بهبود منابع مورد نياز براي اجراي اين پروژه ها به ريال تعيين مي شود. پيش بيني محل تأمين منابع مذكور تعیین شده كه براي انجام اين پروژه ها نياز به تسهیلات بانكي هست يا از محل منابع موجود تأمين ميشود و يا از طريق جذب سرمايه از منابع يا اشخاص ديگر اين اقدام انجام خواهد شد.

مراحل پروژه های بهبود و سنجش اثربخشي آن

مرحله اول: انجام پروژه

در این بخش بر اساس پروژه هاي بهبود تعريف و اجرا شده و دستاوردهاي مورد انتظار، دستاوردهاي محقق شده عنوان مي شود.

به عبارت ديگر اجراي پروژه/پروژه هاي بهبود كه جزء شرح خدمات قرارداد تعريف شده بوده و به انجام رسيده است درج و دستاورد محقق شده از انجام آن ثبت مي گردد.

ممكن است در پيش بيني دستاوردهاي مورد انتظار مواردي باشد كه محقق نشده باشد. اين فرم حداقل يك ماه پس از اجراي پروژه و يا پس از زمان مورد نياز براي تحقق دستاوردها تكميل میگردد.

مرحله دوم:سنجش اثر بخشی

در بخش دوم اثربخشي پروژه هاي بهبود انجام شده در شاخصهاي توانمندي بنگاه مورد ارزيابي قرار مي گيرد. همانطور كه گفته شد در فرم تحليل وضعيت توانمندي بنگاه بر اساس 7 شاخص )گروه( پژوهش و فناوري، توسعه محصول، خريد مواد اوليه، توليد و فرآوري، لجستيك، فروش و پشتيباني مشتريان ، توانمندي متقاضي در هر بخش با نمره بين 0 تا 10 در زيربخشها ارزيابي ميگردد. در اين بخش چنانچه پس از انجام پروژه بهبود تغييري در عدد ارزيابي توانمندي بنگاه حاصل شده باشد عدد جديد درج مي گردد و گروه شاخص تأثيرپذير از انجام پروژه بهبود انتخاب مي گردد.

به دليل اهميت شاخصهاي مالي بنگاه در تحليل اثربخشي پروژه هاي انجام شده و همچنين ميزان اشتغال علاوه بر شاخصهاي عنوان شده در بخش توانمندي بنگاه چنانچه تغييري در ميزان درآمد و سود بنگاه و يا تعداد كاركنان آن پس از اجراي پروژه بهبود حاصل شده باشد عدد جديد و درصد افزايش آن در اين بخش درج مي گردد.